Մայդան – Ղրիմ – Ղարաբաղ – խաղաղություն
Ռուսաստանի Դաշնային խորհուրդը միաձայն թույլ տվեց նախագահ Պուտինին ուժ կիրառել Ուկրաինայի հանդեպ:
Պատերազմ արտոնելով, ելույթ ունեցողներից որևէ մեկը ճշգրտումներ չարեց, վերապահումներ չեղան, հետագա բարդությունները չքննարկեցին: Փաստորեն բոլորին միարժեքորեն ամեն ինչ պարզ էր:
Թույլատրության տեքսում ակնհայտորեն անորոշ էր թողնված իրավասությունների շրջանակը՝ թե այն զուտ Ղրիմի մասով է, էթնիկ ռուսների պաշտպանության, թե Ուկրաինայի դեմ ողջ տարածքով ռազմական գործողություններ վարելու համար:
Որո՞նք էին նման որոշման խորքային մոտիվները:
Մտածելը, որ Պուտինը կարճամիտ, պատերազմի հրձիգի մեկն է, իհարկե անլուրջ է: Կարելի է ընդունել, որ ռուսների ողջ վերնախավը Պուտինի կամակատարն է: Բայց առավել ռացիոնալ է ենթադրելը, որ Ղրիմի և Ուկրաինայի հանդեպ ռուսական հողային պահանջները ռուսական քաղաքական մտածելակերպի անկյունաքարերից երևի ամենահիմնականն են: Եւ հենց դա է պատճառը, որ արդեն երկու օր է, ռուսների ճնշող մեծամասնությունը ոգևորված է Ուկրաինային մատուցվելիք սպառնալիքներից:
Որոշում կայացնողները լավ էլ հասկանում էին, թե ինչ պատասխանատու քայլի են գնում, բայց և առանց վարանելու գնացին դրան: Եվ բնական է, որ դեռ կիրառում չստացած, սույն որոշումը էլեկտրիզացրեց ողջ աշխարհը Ռուսաստանի դեմ:
Մյուս կողմից էլ, սպասվելիք պատերազմի հարցը և միջազգային արձագանքները դրան՝ բացարձակապես արգելակեցին մայդանյան պրոցեսի քննարկումն աշխարհում: Ռուսաստանում այն սկսում է պիտակվել որպես ֆաշիստների, ծայրահեղ ազգայնականների կողմից կազմակերպված պետական հեղաշրջում: Իսկ Արևմուտքն էլ այն դիտում է որպես ժողովրդավարացման շարքային դրվագ:
Իրականում Մայդանը նոր էջ էր մարդկության պատմության մեջ՝ կուռ իշխանությունների հաղթահարման մեթոդական նոր ձեռնարկ: Այն 21 դարին համարժեք քաղաքացիական պայքարի մի ունիկալ մեթոդաբանություն էր: Մի կողմից այն ընդդիմության և իշխանության ճակատային բախում էր, մյուս կողմից էլ ծավալային, տարալուծված, անհատների կրեատիվության վրա հիմնված բազմակենտրոն պարտիզանական պայքար՝ անթիվ-անհամար տեղական դրվագներով ու ամեն քայլափոխի իշխանականի հալածմամբ:
Ակնհայտ էր, որ աշխարհի բոլոր հզորներն են վախեցած նման սցենարից: Եվ հարցը Մայդանի վառվող դողերն ու ահասառսուռ տեսարանները չէին, այլ մասսայականության մոբիլիզացիոն ձևն ու մեթոդը, որը կանգ չառավ մահվան առջև: Այն նման էր շախմատային մի նոր գամբիտի, որի դեմ իշխանականն անկարող եղավ որևէ լուրջ հակաքայլ գտնելու: Մայդանը ամեն մեկի էկրանին հասցված դիդակտիկ պատերազմ էր ոչ միայն ուկրաինական, այլ ողջ աշխարհի իշխանականի դեմ:
Ռուսական ագրեսիան հենց այս հարցն է շղարշում՝ մայդանի տեսական և մեթոդական ժառանգությունը քննարկելու-հասկանալու հարցը: Բայց և մի այլ էջ է բացում արդեն միջազգային հարաբերությունների ասպարեզում՝ կայսրությունն իր կորսված պատմական հողերն է հետ ուզում:
Մի կողմից պայթյունավտանգ է, միջուկային պատերազմով հղի, բայց մյուս կողմից էլ աշխարքաղաքական առումով խիստ հրատապ է և լուրջ: Այն հստակ պարզությամբ աշխարհին է հրամցնում տարածքային անձեռնմխելիություն-ինքնորոշման իրավունք՝ կրկնակի ստանդարտների միջազգային դեմագոգիայի սնանկությունը:
Եվ այս դեպքում հենց Ռուսաստանն ու գերտերություններն են հայտնվել գործող սուբյեկտների դերում և նրանք չեն կարող բլիթ-մտրակի խաղը խաղալ հենց իրենք իրենց մեջ:
Նախորդ օրը CNN-ի գլխավոր մեկնաբաններից մեկը՝ Ֆարիդ Զաքարիան
հարց տվեց Կլիչկոյին՝ իսկ որն է Ձեր վերաբերմունքը Ղրիմի հարցով, արդյոք հերքում եք ռուսների իրավունքներն այս մասով: Պատասխանը միարժեք չոր էր՝ ոչ, Ղրիմը ուկրաինական հող է և այդ հարցը քննարկման ենթակա չէ:
Պարզվում է, որ հողի հարցն այն հարցն է, ուր բոլորը՝ և թույլերը, և ուժեղները, և հները, և նորերը, և ժողովրդավարները, և բռնապետերը «նույն երգն են երգում»:
Եվ այս ֆոնին արդեն դժվար է պատահական համարել, որ Պուտինը ռուսների պաշտպանության պատրվակով, մտքում Ղրիմ է ուզում, բայց և չի ձևակերպում իր ուզածն ուղղակի տեքստով:
Մենք էլ Ղարաբաղ էինք ուզում, բայց մեր քաղաքական այրերը հարմար գտան ձևակերպել, որ ոչ թե Ղարաբաղ ենք ուզում, այլ ուզում ենք, որ Ղարաբաղն «ինքնորոշվի»:
Ոչ միայն մենք, այլ բոլոր թույլ, ավիրված, խեղված, պարտված, բայց դեռ կենդանի ազգերն են կրակն ընկած այս նույն միջազգային քաղաքական դեմագոգիայի ձեռը:
– Օյ-օյ-օյ, հանկարծ տարածքային հարց չբարձրացնես, դու միայն ինքնորոշման, այսինքն ֆիզիկապես գոյատևելու իրավունք մուրա, իսկ մենք մեծերով դա կքննարկենք տարիներով, տասնամյակներով ու դարերով, մինչև մի այլ նոր պրոցես հարցը օրակարգից ինքնըստինքյան կհանի:
Եվ պատահական չէր, որ մայդանի ներքաղաքական պրոցեսը վերջում եկավ և դեմ առավ տարածքային արտաքին-քաղաքական հարցին: Իսկ մայդանյան լիդերն էլ իր արժեքայինով ակնթարթորեն հավասարվեց բռնակալական իշխանականին:
Ես կարծում եմ, որ կանգնած լինելով միջուկային պատերազմի շեմին, մենք՝ հայերս պարտավոր ենք հրապարակային դիմումով հանդես գալ ներկա աշխարհի ռազմաքաղաքական դեմագոգիայի դեմ: Որովհետև միայն մենք ենք, ում գենոցիդի մեկնաբանումը կրկնակի ստանդարտների ամենացայտուն օրինակն է միջազգային գործառույթներում, և որը պահի խնդիրներ լուծելու զազրելի լծակ են սարքել աշխարհի հզորները:
Աշխարհը գլոբալացվել է և մտել 21 դար: Խնդիրներն այլ են, և հարցերի լուծման գործիքներն էլ այլ պետք է լինեն: Այլևս անհնար է լինելու ճշմարտությունների դեմն առնել զուտ խաբկանքներով ու կեղծ քարոզով:
Ճշմարտությունը բացահայտելու ու մարդկանց մատուցելու համար Մաննինգը ամերիկյան բանտում է, Ասանժը՝ Էկվադորյան դեսպանատանը, Սնոուդենը՝ պատանդ Ռուսաստանում:
Եթե հասարակ մարդիկ չմիջամտեն, կմտնենք մի նոր գեհեն, որից ելքը չի երևում:
Սովետը քանդվեց՝ տարածքային հարցերը մնացին կրկնակի ստանդարտների խարդախությունների տակ: Եվրոպայում ահռելի արյուն թափվեց հենց նույն սրիկայություններով: Ղարաբաղի ու այլ նման հարցերը մնացել են որպես երկրներ կործանելու ու միջազգային դավեր դյութելու լծակներ:
Վրաստան, Ադրեբեջան, Ռուսաստան, բոլորը կայսրություններ էին ներսում և այդպիսին էլ մնացին թե հոգեբանորեն և թե իրենց դրսևորումներում:
Հիմա էլ մեջտեղ է եկել Ղրիմի հարցը: Բայց փոխարեն ռուսներն ասեն, թե մենք մեր արյամբ նվաճված, բայց թղթով հանձնված Ղրիմն ենք ուզում, ասում են, թե ռուս եղբայրների իրավունքներն ենք պաշտպանում:
Եվ ուկրաինացիք էլ՝ փոխանակ ասեն, որ այո, Ղրիմը մերը չէ, եկեք նստենք բանակցենք, թե ինչն է ձերը, ինչը՝ մերը, արևմուտքի պաշտպանության հույսերով գնում են խելահեղ պատերազմի:
Երբ ամերիկացիք Իրաքում «ժողովրդավարություն» էին «պաշտպանում», մարդիկ այնտեղ եղբայրներ չունեին, «ստիպված» էդպես էին ասում: Բայց երբ ռուսն է իրեն հիմարի տեղ դնում բացարձակապես ոչ ադեկվատ պայմաններում, ապա ինչ որ բան իրոք այն չէ:
Իսկ ինչու չի կարելի ասել, որ Ղրիմը մերն է, Չեչնիան չեչեններինն է, Ղարաբաղը հայերինն է, աբխազներն ու օսերն էլ անկախ են Վրաստանից: Կամ էլ ինչու չասել, որ այսօրվանից մենք պետականորեն Սնոուդեն ենք, Ասանժ ու Մաննինգ ենք, ճշմարտության կողմնակիցն ենք: Որ մեր ֆեդերացիայում էլ, ով ուզում է թող իրեն անկախ համարի ու իմ ներսում իր հնարավորն անի:
Եթե սա արվեր դեռ 91-ին, ապա չեչենները հազար անգամ կմտածեին Ռուսաստանի կազմից դուրս գալու հարցում, ռուս գեներալները չեչենններին զենք վաճառելով երկիրը չէին կործանի: Մոսկվան չէր գրավվի հանցագործների կողմից: Ռուսական հարստությունը երկրի ներսում բարիքներ կգործեր, այլ ոչ թե հանցագործներինը կլիներ: Հասարակ մարդկանց արյունն էլ չէր հոսի ջրի տեղ:
Եւ սա միայն Ռուսաստանի հարցը չէ: Սա ներկա դարի՝ ճշմարտությանը մոտեցած մարդկության խնդիրն է՝ ասել ճշմարտությունը և ապրել ճշմարտությամբ:
Հասկանալի է, որ ռուսները նման քայլի գնացողը չեն, աշխարհը ճշմարտությունը ընդունողը չէ, և հայերն էլ նման խնդիր ձևակերպողը չեն: Բայց հարցը գոյություն ունի, և այն պարտակելը գոնե մեր շահերի առումով սխալ է:
Վայրագ պատերազմները կերտեցին ներկա մարդկությունը՝ իր առնական տղամարդով և հիասքանչ իգականով: Նոր պատերազմների նախապատրաստվելու միջպատերազմյան անդորրները զարգացրեցին գիտականով, տեխնիկականով ու առողջապահական հրաշքներով: Բայց այսօր ժամն է կանգնելու:
Բժշկական նվաճումների հաշվին այլեւս կարգավորված է ծնելիությունը: Մեկ-երկու երեխայով ընտանիքը չի կարող պատերազմի զինվոր մատակարարել: Պատերազմի հոգեբանությունն ու արժեքայինն է պետք կանգնեցնել հենց հիմա, որովհետև եթե զարգացվեցին պատերազմի անզինվոր ձևերը, հաջորդ քայլով մենք հայտնվելու ենք գլոբալ ստրկության մեջ, որից ելքն անհնար է լինելու:
Պատերազմի իմաստը չհասկացած ազգերը մահանում են ներքին թշնամու ձեռքից:
Այժմ աշխարհով մեկ կանգնած ենք պատերազմը հասկանալու և ստրկությունից խուսափելու խնդրի առջև:
Մենք՝ հայերս, ասելիք ունենք այս հարցում: